Hajanainen politiikka-ajatus

Tänään oli Hesarin pääkirjoitussivulla juttua Tšekin poliittisesta kuohunnasta. Presidentti Zeman käyttää nyt poliittista jupakkaa hyväkseen ja koettelee valtaoikeuksiensa rajoja. Vallassa on jonkinlainen virkamieshallitus, mikä ei itsessään ole paha asia. Skandaalien takia on hankala muodostaa hallitusta, joka nauttisi parlamentin luottamusta.

Tämä saa miettimään, miten herkkä ja hauras asia demokratia on. Jos korruptiolla on vuosisataiset perinteet, ei sitä niin vain kitketä. Tässä oikein rupeaa miettimään, että miten harvoin demokratia toimii niin kuin pitäisi. Tajuaa oikein, miten vaarallista on olla piittaamatta yhteisistä asioista.

Usein olen tšekkien kanssa keskustellessani törmännyt sellaiseenkin ajatteluun, että ei vaikuttamismahdollisuutta edes kaivata, ja samettivallankumouksen ainoa oikea hyöty oli vapaus matkustaa minne haluaa. Tätä asiaa olen monesti pyörittänyt päässäni ja miettinyt, miksi näin on, ja miksi kaikki aina kulminoituu siihen matkustamiseen. Mitä iloa on matkustelusta, jos kaikki muut asiat ovat päin p:tä?

Toki on myös niitä, jotka todella haluavat vaalia demokratiaa, ja sellaisiin ihmisiin minä panen toivoni - joka maassa.

Kommentit

  1. Hämmennän soppaasi vielä vähän, anteeksi. En tiedä mitään parempaa systeemiä kuin demokratia, mutta silti: ei enemmistö ole aina oikeassa. Se että enemmistö kannattaa jotain asiaa, ei ole minkäänlainen tae siitä, että se asia olisi oikein. Periaatteessa olen demokratian kannalla ja silti ajattelen, että me ihmiset emme ole demokratian vaatimalla tasolla.

    VastaaPoista
  2. Ei enemmistö tietenkään ole läheskään aina oikeassa, muutenhan vallassa olisi paljon järkevämpiä tyyppejä kuin mitä siellä nyt on. :) Mutta minusta vakavampaa on välinpitämättömyys. On parempi antaa se "tyhmäkin" ääni kuin ei ääntä ollenkaan, koska silloin ihminen ajaa itsensä sisään osaksi päätöksentekoa.

    Minä olen tehnyt äänestyskopissa tyhmiä päätöksiä, jotkut tyhmät päätökset olen tajunnut vasta 10v myöhemmin. Silti en kadu sitä, että olin siellä äänestyskopissa ja sillä ymmärryksellä, mikä minulla silloin oli.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tapaturman sattuessa Faustin taloon

Miksi tsekkinaiset pakenevat pääsiäisenä?

Mustan kotkan apteekki