Lähiö-Prahaa

Olen kyänyt läpi tuhat sivua Nürnbergin oikeudenkäyntiä. Tšekin valtion kassa pullistelee, kun olen maksanut kansallisarkistoon niin paljon kopiomaksuja. Olen tottunut Suomessa siihen, että itsepalveluna saa kaiken halvemmalla, mutta täälläpä ei voi kopioida itse, siksi pitää pulittaa. Tietysti se on ymmärrettävää, että henkilökunta on vastuussa materiaaleista, mutta silti välillä ärsyttää. Saisi presidentti Klaus lähettää kiitoskukkaset hyvästä työstäni, vaikken tänne veroja maksakaan. 

Euroopan manner alkaa lämmetä ja se tuntuu täällä. Päivät voivat olla hyvin helteisiä, tosin illaksi vielä viilenee. Odotellessani bussia Chodovin lähiössä oli ensimmäistä kertaa niin lämmintä että päätin vähän katsella ympärilleni ja kuvata. Yleensä olen värjötellyt metrotunnelissa tai laahustanut kauppakeskuksessa, mutta nyt oli hyvä ilma. 


Tältä näyttää prahalainen lähiö, aika erilaiselta kuin turistiesitteiden Praha. Tällaisessa ympäristössä asuvat sadattuhannet prahalaiset. Lähiöt vaikuttavat täällä varsin rauhallisilta, ainakin ne, joissa olen käynyt.





Lähiöt näyttävät toki harmailta, mutta niistä voi löytää myös kauneutta.



Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tapaturman sattuessa Faustin taloon

Miksi tsekkinaiset pakenevat pääsiäisenä?

Mustan kotkan apteekki